Als mensen grotere betrokkenheid willen is dat alleen maar goed, ook met een DAO


[Door Erwin Blom]

Er zijn nieuwe technieken die ik blijf volgen, ook al zie ik er niet in wat de believers er in zien. Omdat ze nog steeds te vaak voelen als een oplossing op zoek naar een probleem (blockchain), of de indruk wekken van een speeltje voor mensen die de hoogtijdagen van de bitcoin misten, maar met iets nieuws (nft’s) alsnog snel rijk hopen te worden, of een oplossing zijn wat ook zonder die techniek kan (DAO’s).

Ik ben er kritisch op, volgens sommigen misschien cynisch, maar omdat er zoveel believers zijn, blijf ik de optie houden dat zij wat zien dat ik niet zie. En blijf ik dus ook tijdens SXSW sessies over deze thema’s volgen.

Zoals over Decentralized Autonomous Organizations, DAO’s. Dit zijn zelfsturende organisaties met regels en afspraken die op de blockchain worden vastgelegd. Voor bijdragen kun je simpel gezegd beloond worden met (verhandelbare) coins of zeggenschap of eigenaarschap. Het zijn heel kort door de bocht moderne vormen van  coöperaties.

Je kunt DAO’s inzetten als een bedrijfsvorm waarbij bepaalde werkzaamheden op vantevoren bepaalde manieren worden beloond. Je kunt DAO’s inzetten als verenigingsvorm waarbij ieder lid bepaalde bevoegdheden heeft. Je kunt DAO’s inzetten voor besluitvorming in gemeenten of bedrijven. 

En dan begin ik normaal te steigeren. “Ja maar, daar heb je geen DAO op de blockchain voor nodig, dat kan ook anders.” En daar ben ik van overtuigd. Maar als we dat nu eens vergeten. En niet focussen op de vorm en de techniek, maar kijken wat daar achter zit.

Dan zegt het enthousiasme voor DAO’s eigenlijk dat mensen meer betrokken willen zijn bij de projecten of organisaties waar ze van houden. Dat ze meer eigenaarschap willen voelen. Dat ze meer zeggenschap willen zien. Dat ze grotere verantwoordelijkheid willen voelen. En ja, ook dat ze wat terug willen zien voor de energie die ze ergens in stoppen.

En als je er zo naar kijkt, is dat een interessante ontwikkeling. Wat mij ook een belangrijke tendens lijkt. En dan maakt het ook niet uit welke techniek mensen er voor inzetten. Ook al kan het op veel manieren, als mensen geloven dat een DAO hier de aangewezen vorm voor is, moet ik niet zeuren. Laten we het doen! 

Maar maak de techniek nog wel simpeler en toegankelijker, alsjeblieft.